Jak na propagaci?

Jak na propagaci na internetu? 

Ahoj, 

V tomto článku bychom vám rádi poradili, jak na propagaci na sociálních sítích. Sociální sítě jsou dnes nejvýznamnější internetovou platformou, která má obrovský dopad na vše co se kolem nás děje. A proto by i propagace měla být nedílnou součástí každé oddílové činnosti.  

Lukáš „Turbo“ Lejsek se nejen stará o propagaci ČTU, ale zároveň se marketingem a webovými stránkami živí. Již od svých 13ti let se pohybuje ve světě webových stránek, ještě než se dostal do světa online reklamy, pohyboval se ve světě té offline - jako grafik. Poslední tři roky pracoval v mediální agentuře, kde vedl produktové oddělení specializovaného ziskového marketingu. V současné chvíli se jako projektový manager podílí na tvorbě e-shopů pro největší hráče na českém trhu v oblasti e-commerce. Ve volném čase si stále rád zakóduje :) 

Co potřebuji? 

Sociálních sítí a možností propagace je dnes velké množství. Já doporučuji soustředit se pouze na tři formy propagace – váš web, váš facebook a váš Instagram. Postupně se podíváme na všechny tři varianty, které budou proloženy i tím, jak reálně jednotlivé propagace pomáhají. 

Proč propagovat oddíl? 

Než se vrhneme na vysvětlení jednotlivých forem propagace, napadá vás asi otázka – proč bych vůbec měl /a chtít propagovat svůj oddíl? Důvodů bude jistě spoustu, ale já bych je shrnul do těch tří hlavních:. 

  1. Chci získat nové členy  
    Chcete nové členy? Vyrostla vám silná generace a nemáte, jak je nahradit? Není problém!  
    Vypadly vám tři týdny před táborem děti z tábora? Snadno řešitelné.  
  2. Chci více peněz pro svůj oddíl  
    Je to naprosto jednoduché – pokud budete chtít získat peníze z obecních/městských/krajských/státních rozpočtů, musí být vaše činnost vidět. A poslat odkaz na web je to nejsnadnější.  
  3. Chci shromažďovat vzpomínky 
    Videa, fotky, nahrávky – to vše můžete uschovávat na vašem webu. NVůbec netvrdím, že byste měli  abyste nahradili tradiční kroniky, ale video od táborového ohně do nichěj asi těžko dáte…  

Oddílový web 

Alfa omega každé propagace. Ať chcete získávat nové členy, informovat ty současné, nebo získávat dotace pro svůj oddíl, bez kvalitního (záměrně nepíši pěkného) webu se neobejdete. Jak by takový web měl vypadat?  
Měl by být hlavně jednoduchý, přehledný a intuitivní. A hlavně cílený na skupinu, pro kterou je web primárně tvoříteen.  

Chcete získávat nové členy? Poté věnujte hlavní stránku webu (dále homepage) tomu, že nabíráte nové členy a přidejte k tomu fotky a informace, co u vás děti zažijí.  

Chcete na webu hlavně informovat ty současné členy? Pak by měla homepage patřit právě jim.  

Co dalšího na web? Krátká historie oddílů, kontakty, informace o vaší činnosti a galerie. Vše další je už čistě na vás, ale tyto čtyři sekce by nikdy chybět neměly.  

Galerie – snažte se vždy fotky umisťovat na váš web. Externí aplikace jako rajče.cz, google fotky apod. jsou skvělé (pokud by nebyly, nefungují), ale zbytečně si odvádíte lidi ze své stránky. Zároveň pokud někdo na fotku narazí při hledání na Google, bude odkázán přímo na tuto stránku externí aplikace a na váš web se vůbec nedostane.  

Tip: 

  • Umístěte na web kontaktní formulář. Lidé vám tak budou moci ihned napsat.  
  • Pokud plánujete hledat nové členy přes váš web, využijte analytické nástroje jako např. Google Analytics. Poradí vám, jací lidí k vám na web chodí, co hledají a co je zajímá. 

Facebook 

Nejsilnější sociální síť světa je velmi mocným nástrojem, a to jak v tom dobrém, tak i v tom špatném slova smyslu. Obrovskou výhodou Facebooku je velký dosah díky sdílení. Další nespornou výhodou je možnost placené propagace. 

Proč chtít být na Facebooku? 

Důvodů může být opět více, ale vypíchl bych zde ty hlavní dva, kvůli kterým využíváme Facebook my v ČTU. 

  1. Informování členů o akcích 
    Facebook je nejrychlejší způsob, jak k desítkám či stovkám lidí dostat informaci. Pro potřeby interních informací slouží na Facebook tzv. skupiny. Při správném nastavení (soukromá nebo tajná) se do ní dostanou pouze pozvaní členové, kterým můžete předávat jakékoliv informace. Obrovskou výhodou může být i to, že přesně vidíte ,kdo si danou zprávu zobrazil a kdo ne. 
  2. Informování veřejnosti / institucí / nábor nových členů  
    Pro tyto potřeby slouží na Facebooku tzv. Stránky. Nikdy pro veřejnost nepoužívejte skupiny, neboť dříve nebo později narazíte na jejich limity. Na stránku můžete dát cokoliv – odkazy na web, příspěvky, dlouhé texty, dokumenty, informace o vás, videa, fotky… Na co si vzpomenete. Stránky nabízejí spousty dalších funkcí – například propojení s Instagramem, plánování příspěvků, přehledné statistiky.  

Stránky na Facebooku  

Interním skupinám se v tomto článku věnovat nebudeme, jelikož jejich funkce je jasná  – do skupiny pozvete určité lidi a sdílíte s nimi informace.  

Nás budou zajímat Stránky na Facebooku a jejich využití.  

Stránku si vytvoříte jednoduše (stačí přejít ve vašem Facebooku do sekce Stránky a vytvořit novou). Dále je na vás, co vše na stránce zveřejníte – já doporučuji zveřejnit co nejvíce údajů. Zvlášť pokud sháníte nové členy, nebo chcete například na poslední chvíli zaplnit místa na letním táboře poté, co někdo vypadl. Jakmile si stránku připravíte a zveřejníte jí, pozvěte na ní své členy, aby získala první lajky.  

A co dál? 

Přidávejte příspěvky! Podělte se s lidmi o zážitky z vaší výpravy, přidávejte fotky. Rozepište se, co jste vše s dětmi dělali (nebojte se zapojit emotikony v rozumném množství). Je to vaše prezentace a vaše šance zaujmout nové členy. Každý další příspěvek může znamenat nového člena, proto si dejte opravdu záležet a hlavně vyberte ty nejlepší a nejakčnější fotky. Právě ty vždy rozhodují o tom, zda to bude právě váš oddíl, které si dítě a rodič vyberou.  

Co to stojí? 

A to je na tom to skvělé – v základu to nestojí vůbec nic. Ale samozřejmě na úkor času. Smiřte se s tím, že vaše příspěvky uvidí vyšší desítky, nebo nižší stovky lidí a převažovat mezi nimi budou již ti, kteří vašimi členy jsou (a kteří vaší stránku sledují a lajkují). Možnosti, jak dostat příspěvek mezi více lidí jsou různé – navštěvujte tematické skupiny a informujte tam o vaší stránce a vašich příspěvcích, přesvědčte vaše členy, aby příspěvky sdíleli anebo si zaplaťte reklamu.  

Reklama se samozřejmě (při správném nastavení) dostane mezi největší množství lidí.  

A jak se taková reklama dělá? 

Budete potřebovat nástroj Facebooku, který se jmenuje Business Manager. Nikdy nedělejte reklamu přes tlačítko Propagovat příspěvek. To je vyhazování peněz  z okna. Ne, přihlašte se do Business Manageru (dále BM), vytvořte zde Účet pro reklamu a následně vytvořte první kampaně. Návodů a kurzů je plný internet, můžete se obrátit samozřejmě i na mě ? Výhodou reklam na Facebooku je, že si dokážete přesně zacílit na vaší cílovou skupinu – např. rodiče z okolí Šumperka, kteří mají děti ve věku 5-12 let.  

Na co si dát pozor? 

Vždy si jasně řekněte, co chcete reklamou získat. Nedělejte reklamu jen kvůli tomu, abyste budovali „značku“ nebo „povědomí o oddíle“. Toto mohou dělat velké organizace, které si mohou dovolit investovat do propagace celoročně a v mnohem vyšších částkách než vy. Vždy se v reklamě snažte říct, co můžete nabídnout dětem, které byste chtěli získat do oddílu.  

Příklady z praxe: 
Blížil se letní tábor a tři týdny před tím nám vypadly dvě děti. Nejen, že by nám to rozhodilo rozdělení oddílů, ale bylo nám i líto, že máme dvě místa prázdná. Samozřejmě nám také chybělo najednou 8.000,- v rozpočtu za tyto dvě děti. Náhradníci již měli na léto program. Spustili jsme tedy kampaň na 5 dní s rozpočtem 100,-/den. Zacílili jsme rodiče menších dětí. Za tři dny byly obě místa obsazena. Za tři stovky jsme získali 8.000,- do rozpočtu a hlavně dvě děti, které s námi od té doby jezdí pravidelně a jsou prostě skvělé ?  

Instagram 

Instagram je další možný kanál, jak publikovat své příspěvky ? A víte, co je skvělé? Vše zvládnete z jedné administrace Facebooku a když budete chtít reklamu zvládnete to z BM.  
Kdo Instagram nepoužíváte a jste zatím nedůvěřiví, dejte mu šanci ve vaší propagaci. Fotky, velký organický dosah a spousta uživatelů.  

Propagace od Ústředí

Pokud se nechcete sami pouštět do záludných vod internetového marketingu, můžete využít placené propagace ze strany ČTU. Na každý rok máme určený budget, který můžeme vložit do reklam na váš oddíl, váš tábor, nebo jakoukoliv vaší akci. Pokud máte o propagaci zájem, napište nám na mail propagace@tabornici.cz. Do e-mailu nám dejte co nejvíce informací, které vás napadnou, na základě kterých budeme moci připravit reklamní kampaň. Nezapomeňte přidat alespoň 5 co nejhezčích a nejkvalitnějších fotek, které použijeme jako fotky pro reklamní kampaně. Kampaň standardně pouštíme na 7 dní a potenciální zájemce vedeme buďto na váš web (kde máte ideálně kontaktní formulář) a nebo na stránku na našem webu. 

Shrnutí 

Propagace přináší jen a pouze pozitiva a je to zkrátka jen přizpůsobení dnešní době, rozhodně to nevnímám jako odklon od našeho poslání nebo našich tradic. Vždyť propagace se prolíná celou historií trampingu i skautingu – nebo si myslíte, že by měl skauting takovou základnu nebýt Foglarových příběhů? ?  

 
Turbo