Zpětná vazba a reflexe

Zpětná vazba

se týká dvou lidí. Příjemce při ní dostane informace, které může využít pro svůj další rozvoj.

Proč je dobré dávat zpětnou vazbu:

  • explicitně vyjasní názory a postoje toho, kdo zpětnou vazbu podává (pro a proti),
  • příjemci pomáhá získat pohled zvenčí na svůj výkon či jednání a udržet jeho správný směr, popř. jej korigovat správným směrem (zkreslený pohled na sebe může být zapříčiněn našimi vlastními obranami či snahou udržet si svou důstojnost a sebevědomí).
  • týmu pomáhá budovat otevřenou atmosféru důvěry, která pomáhá k dosažení cílů.

Jak ji dávat

  • Na vyžádání je nejúčinnější -  pokud o ni dotyčný člověk sám stojí a vyžaduje ji. Můžete si ale také zavést určitý model pravidelného dávání zpětné vazby – například po výpravě, po táboře atp.
  • Správný čas a místo - soukromí – bud osobní setkání, nebo lze v oddíle i určitým způsobem formalizovat – například vytvořením dotazníčku. Vyplněnou ZV pošle dávající mailem přijímajícímu.
  • Popis skutečnosti, ne hodnocení: Popisujte, co člověk řekl nebo udělal, ale nehodnoťte, zda je to správné či špatné. Nenálepkujte člověka, nehodnoťte jeho vlastnosti.
  • Konkrétně, ne obecně - popisujte, co jste skutečně viděli v konkrétní situaci, nesnažte se zobecňovat své poznatky.
  • Úplnost, poctivost -  zahrňte veškeré své reakce na chování druhého, včetně toho, jak jste se v danou chvíli cítili.
  •  Vyrovnanost ZP - nesoustřeďujte se ve svém popisu pouze na to, co způsobilo obtíže. V každém jednání jsou obvykle přítomny pozitivní i negativní aspekty.

Jak ji přijímat

  • Aktivně naslouchat/číst
  • Ubezpečit se, že správně rozumím - užitím otevřených otázek je dobré přezkoumat informace, které nejsou dostatečně zřetelné nebo jednoznačné. Je možné se ptát na další příklady podobného jednání.
  • Neobhajovat se - je snadné, ale obvykle ne užitečné začít vysvětlovat, proč jsi určitou věc udělal/a právě takovým způsobem.
  • Nechat si právo vyhodnocení - je třeba si nechat dostatek času k promyšlení informací a kriticky zhodnotit, zda je pro tebe důležité měnit některé rysy svého chování.
  • Poděkovat - upřímně a správně podaná zpětná vazba je pro vás užitečným darem, za který je správné poděkovat, i když v něm třeba převládla negativa

Zpětná vazba je dvoustranná – vždy je dávající a přijímající. Doporučujeme nekombinovat v jeden moment tyto role.

Zpětná vazba je mezi dvěma osobami  – dávající a přijímající. Doporučujeme nekombinovat v jeden moment tyto role, dohodnout si dopředu kdo komu ji dává, optimálně si ji vyžádat.

Reflexe

je ohlédnutí se za danou aktivitou nebo situací, je proces, který nám pomáhá vytěžit a zpracovat naše zkušenosti získané během aktivity. Lze provést sám za sebe nebo v týmu.

Zahrnuje zhodnocení/ohlédnutí se v těchto oblastech

Program

  • příprava programu
  • jak program fungoval na místě
  • byly dosaženy cíle, které jsme si vytkli
  •  

Logistika

  • celková přípravy
  • strava
  • lokalita a ubytování
  • další materiální zajištění

Komunikace s účastníky a rodiči

  • Propagace akce, dostatek informací
  • Zpětné vazby od dětí a rodičů
  • Zhodnocení zdravotní stránky a výchovné (problematické děti)
  • Komunikace po akci
  •  

Komunikace a spolupráce uvnitř týmu

  • Komunikace při přípravě akce
  • Komunikace a spolupráce na akci
  • Finance, rozpočet
  • Obecně – co fungovalo, co nefungovalo, co příště změnit